torsdag 11 augusti 2016

Uppdatering 2016-08-11

Allt verkar rulla på för Peder men för dieselskatterna har ändringen som skedde vid årsskiftet fått en negativ påverkan. För er som inte kände till det så höjdes bensinskatten med 60 öre och vår kära dieselskatt med hela 66 öre vid årsskiftet 2015/2016. Detta gör att vi i Sverige är ett av världens mest hårdbeskattade länder med en totalkostnad för bränsle som är betydligt högre än nästan alla andra länder i världen.

Vill du köpa bil idag så gjorde tidningen Expressen en ganska bra jämförelse för att halvårsedan som du kan hitta genom att klicka här.

Det finns naturligtvis många fler saker att beakta när det gäller vilken bil du skall köpa men skatten är idag en viktig del av det, speciellt du som funderar på att köpa en bil med stor dieselmotor. Det finns en hel del äldre dieselmotorer på marknaden som har riktigt höga skatter, ibland över 10 000 kr per år vilket är fullkomligt orimligt. Skatten baseras idag till största del på hur mycket koldioxid bilen släpper ut och speciellt på äldre bilar är detta boven i dramat (utöver den svenska skattepolitiken vill säga).

För er som vill läsa en artikel om Peder Skarstedt och hans branschkollegors kamp om dieselskatten i början på 2000-talet så klicka på länken ovan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar